Friday, 25 March 2011

τHę ЅτθЯУ όf άβϋ Lάнάβ

Ikhlas dari Nur Kemuliaanku at 07:09 1 tuffah
video

اصلح نفسه
وادع غيره

Saturday, 19 March 2011

Ќαkάκ & άDίK

Ikhlas dari Nur Kemuliaanku at 09:20 1 tuffah
Adik : Kak, tadi ustazah adik cakap, kalau nak mengenali Allah, kena tengok sistem alam..macam mana tu kak? adik x faham la..

Kakak : adik nak tau ? jom ikut akak ...

(akak membawa adiknya jalan-jalan menaiki kereta dan tiba-tiba si kakak memberhentikan kereta)

Adik : napa kakak berhenti? kita da smpai kat sistem alam ke?

Kakak : heheh..(gelak sopan) bkan la..sebelum akak jawab soalan adik, akak nak tnya, siapa yang bawa kereta ni?

Adik : akak la yg bawa,sape lg..

Akak : ok,akak yang bawa, akak yg control stereng, dan akak juga yg memberhentikan kereta kan??

Adik : yup !

Akak : kalau akak xde, adik rase kereta ni boleh bergerak x?? boleh dikawal dengan selamat?

Adik : mestilah x, ape la akak ni !

Akak : hah ! mcm tu la jugak sistem alam ni, mksud sistem alam kat cni, kejadian siang dan malam, matahari tmbul dan tggelam..hujan..sumenye msti ade yg mengawalnya..ok, kereta ade pemandu, sistem alam ni pun msti ade pemandunya... iaitu ALLAH ... cube bygkn kalu xde yg mengawal, msti huru hara kan ??

(tiba-tiba ada kapal terbang di udara tengah nak mendarat)

Akak : hah, cube adik tengok kapal terbang tu, steady je dia kat ats awan kan? pasti ade org yg mengawalnya. stuju x??

Adik : hmm.. betul..betul..betul...

Akak : lg satu, cube tgok kereta ni

(adik pun tgok pada kreta akaknya, Suzuki Swift yg baru dibelinya bulan lepas

Akak : nmpk cntik kan? heheh..cube bygkn org yg mmbuat kreta ni, msti lg cntik kan? mksd akak, kreatif kan? dia boleh trfikir nak buat kreta cntik mcm ni..smpai akak pun trgoda nk beli..cute designnye.. mesti dia seorg yg hebat kan?  ok, fikir dalam2 lg..

(adik mengerut2kn dahinya pabila kakaknya menyuruhnya berfikir dalam2)

Akak : haha..(gelak sipu2) adik ni, xyah la wat muka smpai cmtu skli.. ok, fikirkn "YANG MENCIPTAKAN" org yang membuat kereta ni.. adik faham x mksud akak?

Adik : mksd akak, tukang pmbuat kreta tu, sape cipta dia? mcm tu ke?

Akak : yup !

Adik : ALLAH lah ! Allah yang ciptakan manusia !

Akak : hah, pandai adik akak ni ! tentulah ALLAH yang mnciptakan pmbuat kereta akak ni lg hebat drpd dia kan??

Adik : wah ! HEBATNYA ALLAH !

************************* TAMAT ***********************

sekadar renungan bersama;
kita sering terpegun dan terpukau dengan ciptaan manusia, 
melebihi rasa terpegun dan kagum kepada yang MAHA PENCIPTA, Tuhan sekalian alam. 
Ramai orang yang kagum dengan bangunan pencakar langit, 
namun kurang kagum dengan Pencipta langit. 
Ramai orang kagum dengan landskap kolam renang dalam taman. 
Namun, kurang kagum dengan Pencipta air yang memnuhi kolam berkenaan dan 
Tuhan yang menghidupkan tumbuhan didalam taman.


اصلح نفسه
وادع غيره
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

ЅέмάЛϊЅ тЧƒƒάн Copyright 2009 Sweet Cupcake Designed by Ipiet Templates Image by Tadpole's Notez